Fotografia i inne hobby
Fotografia obiektywy lampy led retusz i obróbka zdjęć oraz aktualne zagadnienia które mnie interesują

Pytanie o kompatybilność obiektywów z aparatami pełnoklatkowymi

Jak wiecie, czasem publikuje na tym blogu co ciekawsze pytania od czytelników, bo zawsze się może to komuś przydać. Tym razem dostałem pytanie od czytelnika, na które nie znalazł odpowiedzi w internecie. Przy czym udało mi się odpowiedzieć tylko częściowo toteż zapraszam do dyskusji…

Witaj Trafilem na Twoja stronę i podoba mi się prostota języka jakiego używasz do pokazania zasad działania fotografii.
Mam jednak pytanie na które szukam odpowiedzi jako amator.
Mam aparat Nikon D5000 czyli niepełna klatka.
Kusi mnie aby przesiąść się na pełną klatkę, jednak to jest koszt nie tylko puszki, ale tez szkieł

I tu pytanie czy szkła Nikor 18-200mm AF-S 3,5-56
Nikor stałka 50mm AF-S 1,4
Tamron 90mm makro 2,8

Zadziałają z body z pełną klatką nikona.
Niestety nie znajduję żadnego opisu czy w/w obiektywy współpracują z klatkami pełnymi.

I jeszcze jedno jak rozpoznać czy obiektyw nadaje się do aparatu z matrycą FX lub DX
Wydaje mi się że obiektyw DX nie zadziała z body FX, bo będzie winietował o wartość przelicznika niepełnej klatki, w druga stronę to może zadziałać, ale nie jestem pewien efektu.

Z góry dzieki za odpowiedź.

Witaj,
Ja też jestem amatorem.
W sumie to nie znam dokładnie systemu Nikona, bo sam używam Canona, więc nie powiem Ci dokładnie. W każdym razie teoretycznie może być tak, że mają specjalne gwinty tylko pod aparaty z matrycami niepełnoklatkowymi – czyli wchodzące głębiej niż standardowy gwint obiektywów Nikona. W Canonie jest na przykład tak z gwintami w obiektywach ef-s i ef. EF-S wchodzi głębiej w body i do pełnej klatki się nie nadaje. Z tego co wiem to tylko to, że oznaczenie AF-S oznacza rodzaj cichego silniczka autofokusa, także tu może być inaczej. Musiałbyś jeszcze to sprawdzić. Może na jakimś forum Nikona trafi się ktoś kto ma takie obiektywy.

Może tak być, że dany obiektyw nie będzie się nadawał do pełnej klatki, w sumie producent powinien podawać takie informacje, ale pewnie nie koniecznie podają. Ogólnie rzecz biorąc większość obiektywów powinna się nadawać, bo np wiesz, że przy pełnej klatce nie ma Cropa – ta wartość przelicznika, czyli dany obiektyw w aparacie pełnoklatkowym będzie miał dokładnie taką ogniskową jak podana na obiektywie. Czyli na przykład te 200 mm będzie przy pełnoklatkowej matrycy na prawdę dwustoma milimetrami, a nie tak jak w przypadku niepełnej klatki 200mm razy współczynnik Crop. Tak więc jak zdarza Ci się robić zdjęcia z większych odległości, (nie wspominając o dużych zbliżeniach), to będziesz musiał sobie kupić duże tele (drogie). Dla mnie na przykład 200m z Cropem to jest mało, nawet często 300mm x 1.6Crop = 480mm też mi często nie wystarcza. Oczywiście to zależy wszystko w jakim profilu fotografii gustujesz, ja Ci tylko piszę jak to wygląda z mojej perspektywy. Jak robisz zdjęcia hobbystycznie tak jak ja, to ja bym dla siebie nie kupował pełnej klatki. Fakt pełna klatka to duże możliwości i jakość, ale też ma pewne minusy jak ten powyżej. Oczywiście można je przeskoczyć odpowiednimi obiektywami, ale to spory wydatek. Także to kwestia preferencji. Ja na pewno nie chcę Ci odwodzić od zakupu pełnej klatki, tak jak napisałem to tylko mój punkt widzenia, ale warto się zastanowić, czy jest Ci na prawdę potrzebna tym bardziej, że body też tanie nie jest. Chyba że na przykład chcesz robić ślubne, czy komunijne zdjęcia w kościołach to wtedy warto rozważyć pełną klatkę.

Powiązane wpisy:

Brak odpowiedzi to “Pytanie o kompatybilność obiektywów z aparatami pełnoklatkowymi”

Skomentuj

